سئو برای Schema Markup
اسکیما schema و schema markup چیست؟ تاثیر در سئو و مهم برای گوگل سفینه
RFDa یه نوع کد برای Resource Descriptive Framework در نشانههاست و میتونه به هر سندی که مبتنی بر HTML , XHTML و XML است، اضافه بشه. آژانس خلاقیت وبسیما در سال 2012 با هدف ایجاد تغییر و تحول در فضای وب ایران فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. ما هرسال با تلاش و پشتکار بسیار، همگام با استانداردهای روز دنیا گام برداشتیم و طی این سالها توانستیم نقش مهمی در اشتغالزایی، آموزش و تربیت نیروی حرفهای در صنعت وب ایفا کنیم. در کنار این ارزشآفرینی مستمر توانستیم سیمای وب ایران را همانطور که از نامش پیداست تا اندازه چشمگیری تغییر دهیم و سطح توقع مخاطبین از وب فارسی را به سوی زیباییشناسی در کنار کارایی عمیق و ارزشآفرین افزایش دهیم. همچنین زی لایسنس دارای سرویس های بسیار دیگری است که میتوانید با ورود به صفحه موردنظر هر سرویس مزایای هر سرویس را مشاهده نمایید. با لایسنس گذاری بر روی محصولات، این امکان فراهم میشود که مالکیت و کنترل محصولات را حفظ کنید و اجازه استفاده از آنها را به دیگران بدهید.
این مقاله به عنوان راهنمای جامع برای شروع با Schema Markup، به شما نشان میدهد چگونه میتوانید از این ابزار قدرتمند استفاده کرده و وبسایت خود را به سطح بالاتری از بهینهسازی و تعامل با کاربران برسانید. شما میدانید domain چیست و اسکیما و ریچ اسنیپت دو اصطلاحی هستند که در دنیای سئو و بهینهسازی موتورهای جستجو به طور گسترده استفاده میشوند. در جدول زیر، تفاوتهای اصلی بین ریچ اسنیپت (Rich Snippet) و اسکیما (Schema) توضیح داده شده است. این جدول نشان میدهد که ریچ اسنیپتها به عنوان نتیجه نهایی نمایش داده شده در جستجوها هستند که با استفاده ازانواع اسکیماهای مختلف میتوانند ایجاد شوند و هدف اصلی آنها جذب کاربران و افزایش نرخ کلیک است. در حالی که اسکیماها به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای سایت را بهتر بفهمند و به درستی دستهبندی کنند. Schema Markup مجموعهای از میکرو دادهها است که به صفحات وب اضافه میشود و به موتورهای جستجو کمک میکند تا اطلاعات دقیقتری از محتوای صفحات شما استخراج کنند.
نشانهگذاری اطلاعات میتواند برای مقالات، کسب و کارها، رستورانها، کتاب، فیلم، اپلیکیشن نرمافزار، رویدادها، محصولات و غیره باشد. صدها نوع نشانهگذاری از فروشگاه اسباببازی تا برنامه پزشکی میتواند وجود دارد. در یک مطالعه مشخص شده است که وبسایتهای دارای نشانهگذاری، رتبه بالاتری نسبت به سایتهای بدون Schema Markup داشتند. به این دلیل که این سایتها نحوه نتایج متفاوتی با سایر رقبا نشان میدهند و بنابراین شانس کلیک شدن بر روی وبسایت افزایش مییابد. در حالی که کاملا روشن نیست که نتیجه بالاتر تنها مرتبط با نشانهگذاری باشد، بدیهی است که ممکن ارتباط به آن داشته باشد.در حال حاضر، یک سوم از نتایج جستجوی گوگل، دارای Rich Snippet هستند که شامل Schema Markup هم میشود. اما طبق Searchmetrics تنها 0.3 از وبسایتها از Schema Markup استفاده میکنند.
ابزار Testing به ما نشان می دهد که چه مقالهای در نتایج صفحه موتور جستجو شبیه خواهد بود. اسکیما سازمانی به گوگل امکان میدهد خلاصهای از اطلاعات سازمان شما از قبیل نام، سرمایه گذاران، لوگو، تیم مدیریت، منطقه و موقعیت مکانی، وبسایت، شبکههای اجتماعی و موارد مشابه را نمایش دهد. این اسکیما برای سازمانهای دولتی، غیردولتی، آموزشی و خدماتی و حتی شرکتها کاربرد دارد. خبر خوب اینه که لازم نیست هیچ مهارت جدید و خاصی رو در زمینه کدنویسی یاد بگیرین! صفحات وبی که اسکیما مارکاپ دارن هنوزهم از HTML ها استفاده میکنند و تنها تفاوتی که بهوجود اومده اضافه شدن بیتهای واژگان Schema.org به Microdata HTML هاست.
این اسکیما یکی از کاربردیترین گزینهها در سایتهای فروشگاهی بوده و اطلاعات جامعی درباره آن به موتورهای جستجو ارائه میدهد. این اطلاعات شامل نام کالا، توضیحات، قیمت، رنگ، موجود بودن یا نبودن کالا و رتبهبندی ستاره است. با درج درست این قطعه کد بخشی از اطلاعات محصول در نتایج سرپ در پایین نام محصول نمایش داده شده و به شدت در افزایش نرخ کلیک و فروش تاثیرگذار است. دادههای ساختاریافته یا Schema Markup ابزار قدرتمندی برای بهینهسازی سایت و افزایش ترافیک آن هستند. با استفاده صحیح از این فناوری، میتوانید محتوای خود را به گونهای به موتورهای جستجو ارائه دهید که نه تنها رتبه سایت شما در نتایج جستجو بهبود یابد، بلکه بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت جذب کنید.
این موتور جستجو برای تشخیص این که این محتوا چه قدر برای کوئری (Query) کاربران مفید است، ابتدا از الگوریتم جستجوی معنایی (Semantic Search) کمک میگیرد. ابزار تست دادههای ساختیافته گوگل که ابزار رسمی گوگل است و به شما امکان میدهد تا کدهای اسکیما را به صورت آنلاین تست کنید. ابزار مرکز دادههای ساختیافته گوگل به شما کمک میکند تا انواع مختلف اسکیما را یاد بگیرید و مثالهای عملی را مشاهده کنید. عملیات نشانه گذاری Schema باید به طور دستی و برای هر صفحه ای انجام شود، بنابراین اگر سایت شما دارای صفحات زیادی باشد، این کار سخت و وقت گیر است. اما اگر شما این کار را انجام دهید، با استفاده از ابزارهایی می توانید درستی کار خود را مورد بررسی قرار دهید. یکی از این ابزار ها مربوط به گوگل است، که می توانید به آن از اینجا دسترسی داشته باشید.
از کلمات کلیدی مرتبط با منطقه جغرافیایی خود استفاده کنید تا شانس دیده شدن در جستجوهای محلی را افزایش دهید. اما دقت کنید که توضیحات طبیعی باشد و از پر کردن غیرمنطقی کلمات کلیدی خودداری کنید. بهطور کلی، سئوی محلی بیشتر برای جستجوهایی مفید است که هدفشان یافتن خدمات یا محصولات در یک منطقه خاص است. این سه عنصر اطلاعات کلیدی کسبوکار شما هستند که در فهرستهای محلی، سایتهای بررسی و پروفایلهای آنلاین دیده میشوند. وجود NAP دقیق و منسجم، برای موفقیت سئو محلی حیاتی است، زیرا به مشتریان کمک میکند راحتتر شما را پیدا کنند و به شما اعتماد کنند. همان طور که در سطرهای بالا گفته شد نشانه گذاری Schema در فرمت MicroData انجام می شود و به طور کلی باید گفت که نیاز به فراگیری و پیاده سازی زبان برنامه نویسی جدیدی نیست.
اگرچه موتورهای جستجو ابزارهای بسیار قدرتمندی هستند که از الگوریتمهای پیشرفته استفاده میکنند؛ اما همچنان برای خواندن، شناسایی و دستهبندی محتوا به کمک نیاز دارند. چرا؟ زیرا موتورهای جستجو مانند انسانها تواناییهای بصری و شهودی ندارند. اهمیت نشانهگذاریهای طرحوارهای باعث شده تا ما در شرکت طراحی و بهینه سازی سایت ایده پویا، به بررسی آن در سئوی فنی بپردازیم. البته اگر کدهای schema به صورت اصولی در صفحه پیاده شوند به احتمال خیلی زیاد در نتایج جستجو نشانهدار میشوند. Featured snippets قطعه متنهای برجستهای هستند که خود گوگل از صفحات انتخاب میکند و در نقطه صفر نتایج جستجو و بالاتر از رتبه ۱ قرار میدهد. اما معمولا وقتی صحبت از Rich snippets یا Rich Results میشود منظور همان قطعات بیشتری هستند که در صفحه نتایج جستجو برای یک وبسایت به نمایش در میآیند.
این نکتهی بسیار مهمی است زیرا تحقیقات نشان میدهد اسکیما میتواند درصد نرخ کلیک سایتتان را بالا ببرد. با بهبود نرخ CTR سایتتان، مطمئنا شانس بیشتری برای دیده شدن در صفحه نتایج جستجو خواهید داشت. در دنیای دیجیتال امروز، بهینهسازی موتورهای جستجو (سئو) به یکی از الزامات اصلی برای موفقیت وبسایتها تبدیل شده است. یکی از ابزارهای کلیدی در این زمینه Schema Markup یا دادههای ساختاری است که میتواند تاثیر چشمگیری بر نحوه نمایش و درک محتوای وبسایتها توسط موتورهای جستجو داشته باشد. Schema Markup به موتورهای جستجو کمک میکند تا اطلاعات دقیقتری در مورد محتوای سایت شما کسب کنند و نتایج جستجو را به شکل جذابتری نمایش دهند.
اسکیما دستور پخت (Recipe) نوعی از دادههای ساختار یافته است که اطلاعاتی را در مورد دستور پخت یک غذا در یک صفحه وب در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد. این نوع اسکیما شامل دادههایی مانند نام غذا، مواد تشکیل دهنده، دستورالعمل پخت، زمان پخت، اطلاعات تغذیه و غیره است. به طور کلی Schema دست ای از اطلاعات جزیی است، که با بیانی از پیش تعیین شده و با ویژگی های خاص در سایت تعریف می شود. روشی که بالاترین درک و راحتترین پیاده سازی رو داره روش JSONLD هست، پس ترجیح من اینه که از این روش استفاده کنم! البته همه موتورهای جستجو این روش رو قبول نمیکنند پس مجبورین از بقیه روشهام استفاده کنید! بسیاری از کسبوکارها به صورت محلی فعالیت میکنند و از این رو سئو محلی نیز برایشان مهم است.
با این اسکیما اطلاعاتی از قبیل نام دوره، اطلاعات کوتاهی درباره آن و نام مدرس و برگزارکنندهها در سرپ نمایش داده میشود. برای نمایش اطلاعات رویدادهای مختلف ازجمله سخنرانی، کنسرت، جشنواره، کنفرانس و سایر رخدادهای مهم این اسکیما کاربرد دارد. با استفاده از این ویژگی اطلاعات رویداد در تقویم گوگل درج شده و برای کاربران نمایش داده میشود. اطلاعاتی از قبیل تاریخ، زمان، مدت زمان و محل برگزاری رویداد در نتایج جستجو نمایش داده میشود. باتوجه به اینکه این سرویس دارای API اختصاصی می باشد، با استفاده از آن می توانید بر روی هر زبان برنامه نویسی که قابلیت کلاس نویسی را داشته باشد کلاس مربوطه را کدنویسی و بر روی محصول خود لایسنس قرار دهید. به عنوان مثال، در بخش پرسشهای متداول با متن گسترده، میتوانید از Microdata برای محتوا و JSON-LD برای دادههای ساختاریافته بدون تکرار متن استفاده کنید، بنابراین از افزایش اندازه صفحه جلوگیری کنید.
شما در این سایت میتوانید تگ اسکیمای موردنظر خود را پیدا کنید و ببینید که چگونه میتوانید از آن در سایت خود استفاده کنید. در این سایت برای هر تگ اسکیما و هریک از موارد قابل استفاده، توضیحات و مشخصات کامل آن بیان شده و چندین مثال هم از نحوه استفاده آن ارائه شده است. همانطور که مشخص است این اسکیما عملکردی مشابه نمونه سازمانی دارد، با این تفاوت که اطلاعات افراد مانند نام، تاریخ تولد، آدرس، تحصیلات و اعضای خانواده را نمایش میدهد. Schema Markup نشانهگذاریهایی هستند که در یک صفحه قرار میگیرد تا معنای محتوای صفحه برای گوگل بهتر قابل فهم باشد. به این علت که نرخ کلیک کاربران افت پیدا میکند و کاربران وارد سایت نمیشودند. اسکیما مارک آپ (schema markup) یا استراکچرد دیتا (structured data) یکی از مباحث جذاب سئو تکنیکال است.
برای فهم بهتر موضوع اسکیما در سئو، یک گام به عقب بر میگردیم و به تعریف واژه اسکیما میپردازیم. واژه اسکیما به معنی طرحواره است و مفهومی فراتر از schema markup در سئو دارد. این ابزار به شما امکان میدهد پروفایل Google Business را بهینه کرده و اطلاعات کسبوکار را در بیش از 150 دایرکتوری محلی فهرست کنید. شرکت در رویدادهای محلی یا حمایت از آنها میتواند فرصتهای خوبی برای لینکسازی باشد. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.
این صفحه در ابزاتر نشانه گذاری بارگذاری میشه و فضای کار رو برای مرحله بعدی نشانه گذاری در اختیارتون میذاره. صفحه وب خودتون رو در قسمت سمت چپ و بقیه موارد و دادهها رو در قسمت سمت راست مشاهده میکنین. منظورمون از این اسکیما مارکاپ ، همون دستورالعملهاییه که تو وبسایتهای رسپی به عنوان ریچ اسنیپت نشان داده میشه. این قسمت یا شامل محصولات یه شرکت / سرویس و یا پیشنهادات به خصوص راجع به یه آیتمیه که قراره به فروش برسه که درمورد هر دو به کمک اسکیما یه سری اطلاعات مثل قیمت و وضعیت ارائه میشه. با این روش نحوه نمایش نتایج مربوط به سایت شما با سایر رقبا متفاوت خواهد بود و همین تغییر ساده (مثلا نمایش ستاره های امتیازدهی) شانس کلیک شدن بر روی سایت شما را افزایش میدهد. بطوریکه ممکن است شما جایگاه سوم را در نتایج گوگل کسب کرده باشید ولی تعداد ورودی شما از کسی که جایگاه دوم را در همان عبارت دارد بیشتر باشد.
معمولا سایت های فروشگاهی با هدف افزایش فروش در دنیای تجارت الکترونیک آنلاین راه اندازی می شود. این اطلاعات باعث افزایش اعتماد کاربران جدید و جذف بیشتر آن ها و در نهایت افزایش نرخ ورودی سایت و افزایش فروش از طریق سایت خواهد شد. نشانهگذاری روش لیبل گذاری و ساماندهی دادهها به شیوهای مناسب و منطقی است. برای مثال با نشانهگذاری یک کالا علاوه بر مشخص کردن توضیح یک کالا میتوان قیمت، تاریخ انقضا، تعداد و غیره را مشخص کرد. این ایبوک به مفهوم سئو و اهمیت آن، آنالیز سایت، انواع سئو، محتوای سئو شده و نظارت و ارزیابی عملکرد سئو میپردازد تا با کمک آنها بتوانید رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید و ترافیک بیشتری جذب کنید.
روی گزینه «name» کلیک کنید تا برنامه آن را به ستون My Data Items اضافه کند. سپس روی گزینه Create HTML کلیک کنید تا قطعه کد موردنظرتان آماده شود.3. در این مرحله به منبع کد (CMS)تان بروید و این قطعه کد را جایگذاری کنید. در پایان روی «Finish» کلیک کنید.با استفاده از ابزار Google Structured Data میتوانید در صفحه نتایج، وضعیت صفحهای که این مراحل را برایش طی کردهاید، مشاهده کنید. بهعلاوه این امکان برایتان وجود دارد که دوباره کد را ویرایش کنید و نتیجه را مجددا بررسی کنید. نشانهگذاری Schema با استفاده از Schema.org در فرمت میکرو دیتا میباشد؛ شما نیاز نیست که مهارت کد گذاری جدیدی را یاد بگیرید.
در این صورت، اطلاعات کامل آن در صفحه نتایج نشان داده میشود (شامل شماره تماس، آدرس، ساعت کاری، نظرات مشتریان و تصاویر). وقتی گوگل تصمیم گرفت که به جای تمرکزِ صرف روی کلمات کلیدی، دید بازتری داشته باشد و معنا و مفهوم واقعی صفحات را درک کند، مفهوم انتیتی مطرح شد. در این راهنما از بخش آموزش سئو در سایت پارسپک، با مفهوم انتیتیها بهصورت عمیق آشنا شده و مثالهایی را از انواع آنها میبینید. همچنین از تأثیر انتیتیها در سئو آگاه میشوید و از دید گوگل به موجودیتها نگاه میکنید. تفاوت سئوی مبتنی بر انتیتی با سئوی مبتنی بر کلمات کلیدی را درک کرده و یاد میگیرید که چطور با پیادهسازی این روش مدرن سئو، چند پله از رقبایتان بالاتر باشید.
این اسکیما اطلاعات بیشتری چون تاریح برگزاری رویداد، موقعیت مکانی و قیمت را به رویدادهایی چون کنسرت، همایش، وبینار، جشنواره و... مثلا اگر در یک صفحه مقاله یا محصول یک فایل ویدیویی یا صوتی قرار دادهایم میتوانیم با استفاده از اسکیماهای فوق فایل مربوطه را به صورت کامل به گوگل معرفی کنیم. همانطور که پیشتر توضیح دادم گوگل متوجه میشود در صفحه یک فایل صوتی یا ویدیویی موجود است، اما ما با استفاده از کدهای اسکیما به گوگل معنا و مفهوم این فایلها را توضیح میدهیم. این برجستگیها و نشانههای اضافی یک سایت در نتایج جستجو به دلیل استفاده از اسکیما به وجود آمدهاند. حتما تا به حال شده است در صفحات سایتتان محتوای عالی و متفاوت تولید کنید و دوست داشته باشید گوگل به صورت کامل محتوای صفحه شما را درک کند. برای دستیابی به بهترین نتایج و بهینهسازی کامل فروشگاه آنلاین خود، متخصصین ما در ویرا آریان آمادهاند تا با ارائه خدمات سئو پیشرفته، به شما کمک کنند.
در محتوایتان به این سوالات پاسخ دهید تا به درک بهتر گوگل نیز کمک کنید. چینش تصاویر در جستجوی تصویری گوگل (Google Image Search) هم کاملاً تحت تأثیر انتیتیها است. چراکه گوگل از موجودیتها برای شناسایی و درک تصاویر هم استفاده میکند.در واقع وقتی کاربر یک کوئری را جستجو میکند، گوگل با تحلیل دادههای متنی موجود در تصویر، به دنبال تطابقهای معنایی با موجودیتها میگردد. این دادهها در قسمتهایی مانند نام تصاویر، عنوان تصویر در وبسایت، توضیحات و متن جایگزین (Alt Text) گنجانده میشود. برای استفاده از کدهای اسکیما در سایت روشهای مختلفی وجود دارد؛ روشهایی مثل نوشتن کدهای اختصاصی، استفاده از افزونههای آماده یا ابزارهای رایگان. بااینحال همانطور که قبلا گفتیم گوگل، میکرودیتا را به سایرین ترجیح میدهد.
اسکیما نوعی داده ساختار یافته است و به گوگل در درک بهتر صفحات سایت کمک می کند. همچنین با استفاده از برخی اسکیماها، مانند اسکیما FAQ، می توانیم نحوه نمایش خود را در نتایج جستجو بهبود ببخشیم. یکی از انواع اسکیما گوگل، که معمولا همراه با اسکیما محصول استفاده میشود و به بررسی امتیاز محصول توسط کاربران میپردازد، اسکیمای Review است. در واقع با استفاده از این اسکیما به روباتهای گوگل اطلاع میدهیم که کاربران چه امتیازی به محصول مورد نظر دادهاند. استانداردهای Review و Rating میتوانند با اسکیماهای دیگر مانند hotel نیز استفاده شوند. در گذشته امکان استفاده از این استانداردها همراه با اسکیمای article نیز بود که گوگل در بروزرسانیهای خود آن را حذف کرد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری