سایه جنگ بر اقتصاد جهان – ایمنا

من به آنها سفارش میکنم به ارتش عراق که اگر میتوانند قیام کنند بر ضد این آدم و این آدم را از بین ببرند و خودشان جانشین او بشوند و ما هم تأییدتان میکنیم و اگر این برایشان میسور نیست، فرار کنند و جنگ با اسلام نکنند. مایکل والزر امریکایی متولد سال ۱۹۳۵ شاید کسی باشد که بیشترین تحقیقات و مباحث را حول تئوری جنگ عادلانه مطرح نموده باشد. در دوران باستان، که توسل به زور در همه جوامع عمومیت داشت، نظریه «جنگ عادلانه» یا «جنگ مقدّس» در روم مطرح شد و بعدها در قرون وسطا، که کلیسا در اروپا به قدرت رسید، مورد توجه عالمان مسیحی، از جمله توماس آکوئینی، قرار گرفت و بیشتر شکل مذهبی یافت.

پس سعی کنید تا زمانی که بر طبق قاعده ی مطلق صلح باوری، اخلاقی بودن امکان جمله ی بالا را تمسخر می کنید، به مقاومت زنان و مردان کوبانی سوریه در برابر نیروهای حکومت اسلامی عراق و سوریه (داعش) و لزوم مداخله و جنگ علیه این گروه تروریست فکر کنید. از نظر او، این مداخله، بازگرداندن حق تعیین سرنوشت به انسان هاییست که توان تغییر سرنوشت خود را ندارند. از این دانشگاه انسانسازی که از دل جنگ تأسیس شد، انسانهایی پرورش یافتند که استاد این دانشگاه به حال تربیت یافتگانش هم غبطه میخورد، چراکهآنها به درجهای از معنویت رسیدند که در راه کمال و بزرگی حق مطلب را ادا کردند.

دولت قدرت دارد، سپاه قدرت دارد، ارتش قدرت دارد، بسیج قدرت دارد، اینهایى که قدرت دارند حفظ جهات انسانیت را، جهات اسلامیت را بیشتر از دیگران بکنند. روستای نسار دیره و نسار دیره سفلی در روز ۳۱ تیرماه ۱۳۶۷ خورشیدی همزمان با بمباران شیمیایی روستای زرده مورد حمله شیمیایی ارتش عراق قرار گرفت. ارزش اولیه تسلیحات کویت که طی این حمله در اختیار ارتش عراق قرار گرفت، حدود 30 میلیارد دلار بود که در آن میان، 130 فروند هواپیما، 100 فروند هلیکوپتر، 70 فروند انواع شناورهای نظامی، 100 سکوی متحرک پرتاب موشک ضدهوایی با بیش از 500 فروند موشک و 100 دستگاه تانک و نفربر تنها بخشی از این تسلیحات بودند.

روز اول مهر ستاد مشترک ارتش اعلام کرد که در حملات متقابل ایران به مواضع دشمن، ۱۱ فروند هواپیمای میگ عراقی سرنگون شده و چهار فروند ناوچه موشکانداز نیز غرق شده است. جنگ نرم مسئله ی نوینی نبوده و از سبقه ی تاریخی برخوردار می باشد، بدان صورت که در ابتدا چهره ی ساده ای داشته یعنی به صورت شایعه پراکنی،دروغ و اهانت بوده اما با گذشت زمان و تحولات و پیچیدگی های روز افزون اجتماعی، این رویکرد نیز پیشرفت نموده و از پیچیدگی، ظرافت و تاثیر گذاری بیشتری برخوردار گشته است، حال این تفکر که حمله رسانه های مخالف به جبهه ی جمهوری اسلامی ایران در جنگ نرم از سال 1388 ( پس از انتخابات ریاست جمهوری ) آغاز شده است تفکری کاملاً خام و عبث است.

پس بهتر است مجمعی عظیم از کشورهای جهان با سازوکار انتخابی عادلانه و برابر، که غالباً تضاد منافع در آنها اجتناب ناپذیر است، در مورد لزوم جنگ علیه دولتی ضد بشری، به داوری بنشینند. ۱۴۴. ↑ توماس واکر آرنولد، موعظه از اسلام: تاریخ انتشار دین اسلام، ج۱، ص۴۷ـ ۴۸، لندن ۱۹۸۶. کارل فون کلازویتس، در باره جنگ، ج۱، ص۱۶۰ـ ۱۶۸، جی.جی. مسلمانان باید در مقابل عواملى که موجب تهدید آنان از ناحیه داخلى و یا خارجى مىشود، از خود دفاع کنند.(51) قرآن کریم در این باره مىفرماید: «وَ لَوْلا دَفْعُ اللّهِ النّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّهُدَّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَّ صَلَوتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرٌ فیهَا اسْمُ اللّهِ کَثیرا»(52) یعنى: و اگر خداوند بعضى از مردم را به وسیله بعضى دیگر دفع نکند، دیرها و صومعهها و معابد یهود و نصارا و مساجدى که نام خدا در آن بسیار برده مىشود، ویران مىگردد.

مثل مشهور “در جنگ حلوا خیرات نمی کنند” در واقع اشاره به اخلاق بردار نبودن روابط انسانی در شرایط جنگی است؛ چرا که در شرایط جنگی، تمامی اصول اخلاقی که وجدان جمعی انسانی را در طول سالیان شکل داده اند، محکوم به نابودی در اولین لحظه ی استشمام تهدیدی بیشتر از آنچه انتظار داشتیم، می باشند. لیکن جدل بر سر آن دسته جنگ هاییست که غالباً آتش افروزانش از اخلاقی بودن جنگی که به راه انداخته اند، دم می زنند.

در حقیقت در مقام احقاق ابتدا وجود نهادهای عادل برای صدور مجوز اخلاقی جنگ و سپس در مورد اخلاق جنگی مبتنی بر عدالت، در زمان جنگ، بحث می نماییم. در خصوص مورد دوم، جنگ عادلانه را در مقام احقاق مورد واکاوری قرار می دهیم؛ یعنی فرض می کنیم امکان حدوث جنگی عادلانه وجود دارد، حال که چنین جنگی می تواند به وقوع بپیوندد باید از طرف چه نهادهای نظارتی و با چه تمهیداتی صورت بگیرد و پس از وقوع جنگ، در مورد عادلانه جنگیدن و حدود مشروع بودن جنگیدن بحث می کنیم. در بخش اول، جنگ عادلانه را در مقام اثبات بررسی می کنیم؛ یعنی قبل از تحقق هرگونه بروز عملی جنگ، در مورد امکان اینکه آیا اساساً جنگی می تواند عادلانه باشد یا نه بحث می کنیم.

آنچه اهمیت دارد این است که همیشه گروه متخاصم، در طول جنگ می کوشد رفتار تخاصم آمیزش را اخلاقی جلوه بدهد. مورد اخیر با پیشرفت جنگ افزارهای دقیق و برنامه ریزی های دقیق قبل از تهاجم به نقاط استراتژیک و مشخص قابل حصول است و بخشی دیگر تابع مدیریت اخلاقی جنگ و نظارت مجامع بین المللی بر حسن اجرای جنگیست که عادلانه اش می خوانیم. هرچند این شورا در برخی موارد اصول عادلانه بودن جنگ ها را با سیاسی کاری ها و بده بستان های پشت پرده نادیده گرفته است، اما در تاریخ، مواردی نیز حاکی از عزم مثبت و بشردوستانه ی این شورا برای جلوگیری از پیشآمد فجایع انسانی داشته است که از این دست می توان به مورد مداخله در کزوو، ساحل عاج، سیرالئون و .

آمریکا هواپیماهای ساخت این کشور یا ساخته شده با حداقل ۲۵ درصد از قطعات این کشور را از ورود به روسیه بدون مجوز ویژه منع کرده است. رفتارهای خصمانه در طول تاریخ، به ویژه در میان گروهها و دولت های رقیب و هم جوار، به اشکال گوناگون بروز کرده و از منظر اهداف و انگیزه ها، گاه فتنه جویانه و گاه عدالت طلبانه بوده اند. یکی از ساده ترین نمودهای احترام کشور متخاصم به استقلال سیاسی و ارضی کشور مورد حمله، می تواند ترک سریع کشوری باشد که به طور نسبی رویه های ظالمانه از آن به طرز چشمگیری دور شده است.

زیرا پیامبر(ص) گفته بود: «روزی را میبینم که سگهای حوأب به یکی از شما زنان واق واق میکنند، حمیرا (عایشه) مبادا تو باشی». این فیلم یکی از تاریکترین بخشهای جنگ را از دل صدها و هزاران داستان تلخ بیرون میکشد، کیفیتی فلسفی و پر رمزوراز دارد و همزمان داستانی خشن را روایت میکند. جنگ نرم با خلق از ارزشهای جدید ، اسطوره سازی و نماد سازی ، هیجان ساز است.این نوع جنگ از احساسات جامعه ، نهایت استفاده را می برد به طوریكه از اركان مهندسی جنگ نرم مدیریت احساسات است.به این صورت كه تلاش می شود از عواطف و احساسات جامعه مورد نظر برای نفوذ در افكار و اندیشه ها در جهت ایجاد دگرگونی در باورها استفاده می شود كه در نتیجه بحران آفرین می گردد.

ایجاد تردید و بدبینی نسبت به بسیاری از مسائل یك اصل و قاعده است حركت در این جنگ با خلق تردید و ایجاد ناامیدی و یاس شروع می شود و برای توفیق با نوپردازی به صورت ظریف و آرام در باورها و اعتقادات اساسی تردید ایجاد می وشد و به مرور بر دامنه این تردیدها افزوده شده تا د رنهایت به ایجاد تغییرات اساسی در ارزشها و باروها دست یابند. شرکت Shell سرمایهگذاریهای خطرپذیر بسیاری را با شرکت روسی Gazprom انجام داده و ۵/ ۲۷ درصد از سهام میدان گازی ساخالین دو را در اختیار دارد که یک سوم صادرات LNG روسیه از طریق ساخالین دو انجام میشود.

دیدگاهتان را بنویسید