جنگ های هیبریدی؛ شیوه جنگ نوین

فیلم سینمایی «پاتن» بیشتر از اینکه تصویری از جنگ ارائه دهد تصویر یک انسان است. در 8 مارس، یک روز پس از آن که وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، اصرار داشت که دوستی بین چین و روسیه «محکم است»، شی با امانوئل مکرون، رئیسجمهوری فرانسه و اولاف شولز، صدراعظم آلمان تماس گرفت و گفت که از تلاشهای صلحساز آنها حمایت میکند. من به آنها سفارش میکنم به ارتش عراق که اگر میتوانند قیام کنند بر ضد این آدم و این آدم را از بین ببرند و خودشان جانشین او بشوند و ما هم تأییدتان میکنیم و اگر این برایشان میسور نیست، فرار کنند و جنگ با اسلام نکنند.

پدر که برای برگشتن به خانه انگیزهای ندارد به خط مقدم میرود و تلاش میکند پسر زخمی خود را پیدا کند. ایرنا نوشت:رئیس جمهوری چین امروز جمعه در گفت و گو با همتای آمریکایی خود که به صورت ویدیو کنفرانس و در بحبوحه جنگ در اوکراین انجام شد، تاکید کرد که پکن و واشنگتن باید به مسئولیت های جهانی خود را بپذیرند و برای صلح جهانی همکاری کنند. داستان از این قرار است که در طول جنگ جهانی دوم یک کشاورز پیر روستای خود را برای یافتن پسرش که در بیمارستان بستری است ترک کرده اما به محض رسیدن به بیمارستان متوجه میشود پسرش دوباره به جنگ برگشته است.

کسانی که سعی دارند جهت دسترسی به اهداف خود از او سواستفاده کنند. به گزارش شرق، این واقعه در حالی اتفاق افتاد که فقط ۱۹ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی میگذشت. این ثر سینمایی فقط یک فیلم جنگی نیست بلکه نمونه اولیه و اصلی فیلمهایی با مضامین جنگی است که از پس آن ساخته شدهاند. فیلم ضد قهرمانی جذاب دارد؛ چندین ژانر گوناگون را ترکیب میکند؛ تاریخ را نه آنطور که رخ داده بلکه به شیوه تخیلی جایگزین میکند و در نهایت مرزهای میان درست و غلط را از میان میبرد. بلکه در آن، هم مواد شیمیایى به کار رفت و هم ابزارهاى روانى علیه ایران به کار گرفته شد.

در واقع لئوپولد درست بعد از جنگ جهانی دوم برای کار در راه آهن از آمریکا به آلمان آمده است اما چیزی نمیگذرد که با افرادی سیاسی و هنوز متعصب به نازیها به اختلاف عقیده میخورد. فیلم سینمایی اروپا با تاثیرپذیری از رمان آمریکا اثر فرانتس کافکا تصویر جوانی امریکایی و ایدهآلگرا را نشان میدهد که سعی دارد مهربانی را به مردم المان بعد از جنگ جهانی دوم نشان دهد. بعد از حمله آلمان به دانمارک در سال ۱۹۴۰، بریتانیا از این بیم داشت که آلمان کنترل کشور کوچک جزیره ای ایسلند را نیز به دست گرفته و از خاک این کشور به عنوان پایگاهی برای حمله به بریتانیا استفاده کند.

پدر یک سرباز شاید فیلمی شناختهشده نباشد اما سادگی و احساسات جاری درون اثر آن را به فیلمی تاثیرگذار و خاص تبدیل کرده است. واسیلی به دلیل توانایی بینظیرش در انهدام نیروهای دشمن و مهارت ویژهاش در تکتیراندازی در کشور خود به یک اسطوره تبدیل شده. پیچیدگیهای فیلم بیشتر از هر عامل دیگری به پیچیدگیهای خود شخص پاتن برمیگردد. فیلم چنین داستانی دارد: در اوایل دهه ۱۹۳۰ یک بازیگر در موقعیت دشواری قرار میگیرد؛ اینکه از موضع غیرسیاسی خود کنار بکشد و با مواضع و اصول رایش موافقت کند یا به فراموشی سپرده شود.

فیلم سینمایی اروپا در جشنواره فیلم کن ۱۹۹۱ توانست جایزه هیئت داوران را از آن خود کند. بریتانیا از سال ۲۰۰۲ میلادی فعالیتهای نظامی مستقل خود را آغاز کرد. ما لبنان را از خود مىدانیم، لکن مقدمه این که لبنان را ما نجات بدهیم این است که عراق را نجات بدهیم. آتش در دشت سرنوشت تعدادی از سربازان ژاپنی رهاشدهای که در طول جنگ جهانی دوم با گرسنگی و قحطی روبرو شدهاند را روایت میکند. کلینت ایستوود در فیلم سینمایی «پرچمهای پدران ما» چشماندازی آمریکایی از نبرد ایوو جیما ارایه داد.

نامههایی از ایوو جیما سرشار از استعارهها و تشبیهات شاعرانه است. اما در فیلم سینمایی «نامهایی از ایوو جیما» متقابلا داستان را از دید نیروهای ژاپنی در جنگ جهانی دوم روایت کرد. داستان فیلم مربوط به فرانسه اشغالی در دوره جنگ جهانی دوم است که در آن گروهی از سربازان آمریکایی- یهودی تصمیم میگیرند تعدادی از رهبران نازی را ترور کنند. این فیلم با توانمندی بسیار زیاد داستان قدرت و بقا در منطقهای جنگی، ممنوعه و دورافتاده را ترسیم میکند. فیلم همدلی مخاطب را نسبت به نیروهای ژاپنی برمیانگیزد و نشان میدهد آنها چگونه هر لحظه آماده مرگ بودند اما جرقههای امید در افق نگاه آنها خاموش نمیشد.

این اثر روایتگر دستگیری چندتن از سربازان ارتش انگلیس به دست نیروهای ژاپنی در جنگ جهنی دوم و انتقال آنها به تایلند برای ساختن پلی روی رودخانه کوای است. فیلم بر اساس رمانی با نام «پلی بر روی رودخانه کوای» اثر پیر بول ساخته شده است. فیلم درباره یک ژنرال بحثبرانگیز آمریکایی به نام جرج پاتن در طول جنگ جهانی دوم است همراه با نظرات و ارادهی قدرتمندش در هدایت نیروهای خود.

فیلم برای فضای غمانگیز، ویرانکننده و تاریک خود مورد توجه قرار گرفت. همه افراد جامعه میتوانند بخشهای مشخصی باشند که مورد نظر راه اندازان جنگ نرم قرار گرفته اند و البته این موضوع وابسته به هدفی است که بانی جنگ نرم آن را دنبال میکند. ایستوود تماشاگران را در شرایطی سخت و پیچیده قرار میدهد، توجه آنها را به جزئیات جلب میکند و در ساخت فیلم از زبان ژاپنی به عنوان زبان اصلی اثر استفاده میکند. در واقع طیف گستردهای از ابزارهای متعدد به شیوه متقارن یا نامتقارن در این نوع جنگ که نبردی غیرخطی به شمار می رود مورد استفاده قرار میگیرد.

او برای حفاظت از فرزندش در مقابل خطراتی که در کمین آنها است از ترکیب فوقالعادهای از اراده، شوخطبعی و خیال استفاده میکند. بنینی با ترکیب بیامان درام و کمدی تعادل ظریف و بینظیری در فیلم خود ایجاد کرده است. جنگ نرم به تدریج و آرام شروع می شود و در نقطه ی به دلیل ایجاد جاذبه های كاذب و با گذشت زمان ، بسیاری از بازیگران و حتی بازیگردانان آن به صورت خواست و ناخواست از درون جامعه مورد هدف با استخدام كارگذاران به این جنگ در می آیند.

جنگ نرم تضاد آفرین است. کارگردان بحثبرانگیز دانمارکی لارس فون تریه بیشتر از آنچه تصور میشود چندوجهی است. از سوی دیگر فیلم سینمایی کانال با تاکید برناامیدی مبارزان لهستانی از سوی دو بلوک شرق و غرب همراه است. وی افزود: غرب از طریق حمایت نظامی از اوکراین به درگیری دامن میزند. اگرچه برونو در جوار موقعیتی کابوسمانند زندگی میگذراند اما برخلاف اشمول که زندگیاش از بیعدالتی و وحشیگری مملو شده، زندگی ساده و آزادانهای دارد.

برونو و اشمول مخفیانه با هم آشنا شده و ارتباطات آن دو به مرور بیشتر میشود. سالها قبل پسر ۱۵ سالهای به نام میشائل برگ (با بازی داوید کروس) با زنی به نام هانا اشمیتز (با بازی کیت وینسلت) آشنا شده و اکنون پس از هشت سال دوباره با هانا در یک دادگاه جنایات جنگی روبرو میشود. آتش در دشت اقتباسی است از رمانی به همین نام نوشته شوهه اوکا که توسط کن ایچیکاوا کارگردانی شده است. گوئیدو (با بازی روبرتو بنینی) یک کتابدار روشنفکر یهودی است که در جریانی عاشقانه با زنی مسیحی ازدواج میکند و پس از گسترش یهودیستیزی در جنگ جهانی دوم همراه با پسرش در اردوگاه کار اجباری اسیر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید