اولین ماموریت خصوصی به سیاره زهره – ایرنا

دانشمندان هنوز علت کوچک شدن این طوفان دائمی را نمیدانند. سفینه های مهاجم که هنوز سعید را تعقیب میکردند ، متوجه وضعیت او شده بودند و هر لحظه به سعید نزدیک و نزدیک تر می شدند، تا جایی که یکی از سفینه های مهاجم با ایجاد یک حوزه متمرکز مغناطیسی فوق العاده قوی، سفینه سعید را مانند یک قطعه آهن به طرف خودش جذب و با خودش همراه سازخت .

به گزارش کلیک، نظریه جدیدی در موردی چگونگی کار کرد منظومه شمسی وجود دارد و اینکه سیاره مشتری مسئول ایجاد سیاره های عطارد، زهره و حتی زمین است. اگر چه سال هاست که این تفاوت دانشمندان را گیج کرده است، نظریه جدیدی در مورد دلیل دور بودن مشتری از خورشید وجود دارد. این نظریه فرض می کند که این سیاره غول پیکر در اصل سیاره ای “سرگردان” بوده که به سمت خورشید کشیده است و باعث شده سیاره هایی که از قبل به دور خورشید می چرخیدند با یکدیگر برخورد کنند.

شیده با وام و الهام از الگوی آسمانی ودانش نجوم مبادرت به ساختن هفت گنبد می کند. ماه یخی «یوروپا» نیز که گفته میشود بالقوه شرایط زندگی بشری بر آن وجود دارد در سمت چپ مشتری دیده می شود. در سمت چپ تصویر، از بالا به پایین، میتوانید سه آتشفشان سپری را ببینید: کوه Askriyskaya (ارتفاع ۱۸ کیلومتر)، کوه طاووس (ارتفاع ۱۴ کیلومتر) و کوه Arsia (ارتفاع ۱۹ کیلومتر). 8. نپتون کارتون “پری دریایی کوچولو” را به کودکان نشان دهید – بگذارید پدر آریل را به یاد بیاورند – پادشاه با ریش قدرتمند، ماهیچه های چشمگیر و سه گانه بزرگ.

زمانی که گالیله برای اولین مرتبه در اوایل دهه ۱۶۰۰ زحل را مورد مطالعه قرار داد تصور می کرد که زحل یک شی با سه قسمت مجزا یعنی سیاره و دو قمر بزرگ در طرفین آن است اما این منجم نمی دانست در حال دیدن یک سیاره با حلقه های آن است. این لکه که در واقع توفانی عظیم به قطر سه برابر سیاره زمین محسوب می شود، نزدیک به ۴۰۰ سال است که در جو مشتری در جریان است. در خلاصه داستان فیلم با بازی ویگو نیس، سابیجن دونویک و ویکتور لو آمده است: کرامبل پسر بچه بازیگوشی است که هر از گاهی کل محله را به هم می ریزد.

نسخه آلفا این بازی در تاریخ 14 دسامبر در دسترس قرار خواهد گرفت. دانشمندان معتقدند که برخی از سیارک ها و شهاب سنگ هایی که قرار است با زمین برخورد کنند با وجود مشتری به پایان می رسند و به جای زمین به سیاره غول پیکر مشتری برخورد می کنند. بهعلاوه استفاده از تصویربرداری فرابنفش و فروسرخ این امکان را فراهم آورده که دانشمندان بتوانند مراحل شکل گیری طوفان را از نزدیک مشاهده کنند. شکل نامنظم آن، چرخش بیقاعده و ظاهر اسفنجی، آن را به یک مورد بسیار منحصر به فرد تبدیل کرده است. با نفوذ بیشتر به اعماق مشتری، تراکم و دمای هیدروژن و هلیوم تغییر میکند و دانشمندان بر اساس همین تغییرات لایههای مختلف جوی مشتری را توصیف میکنند.

این کتاب در سال 2007 ، برگزیده کتاب سال فرانسه شد و تا به امروز به بیشتر از 300 زبان ترجمه گردیده است. سیاره مشتری بسیار شبیه به خورشید است و بیشتر از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. این کشف سبب ابطال اعتقاد نادرست و باستانی آن زمان شد که بیان میکرد همه چیز از جمله خورشید و سیارات دیگر به دور زمین میچرخند. دیگر ماهکهای مشتری از ماهکهای گالیلهای بسیار کوچکترند. طرحی مبنی بر اینکه الماس ممکن است در مشتری و زحل نیز وجود داشته باشد نیز ازائه شد، جایی که تراکم کربن بسیار کمتر است.

این برخوردها اغلب در حدود ۵ بار در هر ماه اتفاق می افتند. این اتفاق در سال 2012 رخ داد و مریخنورد کنجکاوی توانست یک شی طلایی رنگ و بسیار عجیب را در سطح مریخ مشاهده کند. به نظر می رسد مشتری علاوه بر ایجاد سیاره های کوچکتر منظومه شمسی کمک های دیگری نیز می کند. در روانشناسی رنگ قرمز آمده است که این رنگ برای اتاق نشیمن یا اتاق مهمان نیز مطلوب است چون تمام فضای اتاق را احاطه میکند و صمیمیت را در افراد ایجاد می کند.دیوارهای قرمز گیلاسی اتاق نشیمن با مبلهای راحتی همرنگ دیوارها چه فضای جالب و گرمی را برای مهمانها در هنگام صرف چای ایجاد میکند!

با این حال، حرکت آهسته مشتری به دور از خورشید نیز ذراتی را ایجاد کرده است که سیارات کوچکتر مانند مریخ، عطارد، زهره و زمین را به وجود آورده است. منظومه های خورشیدی دیگر سیاره های غول پیکری مشابه مشتری ما دارند که با فاصله کمتری به دور خورشید می گردند. باور بر این است که مشتری از تصادم ستاره های دنباله دار، سیارک ها و دیگر اجرام فضایی به زمین جلوگیری می کند. درک این موضوع میتواند چگونگی توسعه سیستمهای سیارهای دیگر را نیز روشن کند. اما از سوی دیگر، ممکن است مشتری باعث صدمه های جبران ناپذیری به زمین شود، زیرا احتمال دارد مسیر سیارک ها را به سمت زمین منحرف کند و تاثیر فاجعه باری برای ما به وجود آورد.

این رسم یونانیها در بخشیدن نام خدایان خود به سیارات با احتمال نزدیک به یقین از بابلیان گرفته شدهاست. بابلیان باستان در 1600 سال پیش از میلاد این سیاره را در آسمان رصد می کردند؛ «فیثاغورث» ریاضیدان یونان باستان نیز نخستین کسی بود که متوجه شد، درخشان ترین ستاره در صبحگاه و غروب در حقیقت همان ناهید است. در این تصاویر برای نخستین بار شکلگیری یک ابر طوفان در سیاره مشتری ثبت شده است، سیارهای که بیش از ۶۵۳ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد. زیرا ستارهشناس ایتالیایی گالیلئو گالیله آنها را در سال ۱۶۱۰ به وسیله نخستین تلسکوپ پیدا کرد.

دو قمر دیگر به ترتیب پنجمین و هفتمین قمر بزرگ در منظومهی قمری مشتری هستند. نام دیگر سیاره مشتری چیست؟ خوشبختانه، به نظر می رسد مشتری در حال حفاظت از زمین و منظومه شمسی عجیب و غریب ما است. این توضیح می دهد که چرا سیارات کوچکتر بسیار جوان تر از مشتری هستند. ویاجر 1 و 2 به منجمان و محققین کمک کرد تا جزئیات دقیقی از ماهوارههای گالیله، حلقههای مشتری، آتشفشانهای گوگردی در قمر Io و رعد و برق در ابرهای مشتری به دست آورند. اگر هم مدتها پيش عطارد جو داشته است بايد دير زماني پيش گريخته باشد و دماي شديد سياره به اين عمل كمك كرده است.با وجود اين ، ملاحظات نظري وآزمايشي حاكي از آنند كه جو بسيار رقيقي در عطارد وجود دارد و با اين وجود فشار سطحي اين جويك ميليونيوم ميليونيوم فشار جو در زمين است.

گاهي اوقات اين انفجار ها با زمين بر خورد كرده و طوفان مغناطيسي ايجاد مي كنند كه در ارتباطات راديويي زمين اخلال پديد مي آورد. فضاپیمای «جونو» (Juno) ناسا در حال حاضر تنها ماموریت مربوط به مشتری است. فرارو- ستاره شناسان با استفاده از دادههای ماهواره بررسی سیارههای فراخورشیدی ناسا TESS و چندین تاسیسات زمینی، یک سیاره فراخورشیدی زیر نپتونی را کشف کرده اند که به دور ستاره کوتوله TOI-2257 میچرخد.

بر اساس این برنامه هر سال تصاویری از سیارات مختلف که تلسکوپ هابل از آنها عسکبرداری میکند برای بررسی شرایط جوی این سیارات در اختیار دانشمندان قرار میگیرد. در ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۳ فضاپیمای گالیله در یک فرود قابل کنترل قرار داده شد تا مأموریت خود را با سقوط در جو مشتری پایان دهد. در این تصاویر لکه سرخ این سیاره با جزئیات زیادی قابل مشاهده و بررسی است. تلسکوپ هابل به انواع مختلف از جمله با نور فرابنفش و فروسرخ از سیاره مشتری تصویربرداری کرده است که نتیجه آن مجموعهای است که به دانشمندان اجازه میدهد تا با نگاهی جدید به بررسی پدیدههای جوی مشتری بپردازند.

در ابتدا ویژگیهای مشتری را بررسی کردیم و سپس در مورد پروژههای کشف و بررسی که از طرف محققین و ستارهشناسان بر روی این سیاره انجام میشود بحث کردیم. فضاپیمای «اولیس» (Ulysses) کشف کرد که باد خورشیدی تأثیر بسیار زیادی نسبت به آنچه قبلاً تخمین زده شده بود در مگنتوسفر مشتری دارد. پرواز بر فراز آسمانها به اگزوپری دیدی وسیع نسبت به جهان پیرامونش داد به طوری که تأثیر این تفکر عمیق را در نوشته هایش بخصوص اثر جهانی اش، شازده کوچولو، می توان به وضوح مشاهده نمود.

این امر در مورد منظومه شمسی ما کاملا متفاوت است، زیرا مشتری با فاصله بیشتری از خورشید بر روی مدار می چرخد. به تازگی تصاویر 4K خیرهکنندهای از سیاره مشتری در اینترنت منتشر شده که تلسکوپ فضایی هابل آن را تهیه کرده است. این چهار ماهک را ماههای گالیلهای مینامند. چهار قمر بزرگ مشتری (ماهوارههای گالیله) Io ،Europa ،Ganymede و Callisto هستند. چهار قمر بزرگ منظومه مشتری که قمرهای گالیلهای نام دارند (نامگذاری بر اساس کاشف آنها گالیلئو گالیله) شامل آیو Io (آتشفشانیترین قمر در منظومه شمسی)، اروپا Europa (با اقیانوسهای عظیمی که زیر سطح آن را پوشانده است)، گانیمد Ganymade (بزرگترین قمر در منظومه شمسی) و کالسیتو Calisto (که گمان میرود اقیانوسی زیر سطحش وجود دارد و همچنین یکی از قدیمیترین مواد سطحی در منظومه شمسی را داراست) میباشد.

در لغتنامۀ دهخدا، ترکیبِ «زنْ کوچۀ باستان»، ذیل واژۀ «زن» آورده شده است و فقط به نقلِ این ترکیب و معنی آن از برهان و آنندراج و ناظم الأطباء اکتفاء شده است. بنا براین، از نظر هستی شناسی، وجود، زمانی که به صورتِ ”وجود چیزی“ در نظر گرفته میشود و یا با عواملی چون ضرورت، امکان، قوه، فعل و نظایر آن ترکیب میشود، به اشکال و مراتب گوناگون محقق میشود. ترکیب تیر 70 درصد فلز و 30 درصد مواد سیلیکاتی می باشد. گانیمد بزرگتر از سیاره تیر است. یکی از یافتههای کلیدی این فضاپیما تاکنون کشف این نکته بوده است که هسته مشتری ممکن است از آنچه دانشمندان انتظار داشتند بزرگتر باشد.